Det spøger med Gode Spøgelser hos YdePlus
Ajzberg er en lille startup fra Nürnberg, Tyskland, grundlagt af Anja Keller. Hendes vision er at gøre allerede eksisterende produkter til børn bedre, samtidig med at de er sjove og meningsfulde for børnene. Der er masser af legetøj og andre børneprodukter derude, men få, der er helt bæredygtige. Ajzberg er en social virksomhed. Målet er at skabe produkter, der bruger så få ressourcer som muligt, som skabes gennem fair og partnerskabsbaseret samarbejde og kan generere indtjening, der delvist kan doneres til uddannelsesprojekter.
- Brand Design
- Brand Guidelines
- Brand Identitet
- Brand Kommunikation
- Brand Research
- Brand Strategi
- Brugergrænseflade
- Brugervenlighed
- Emballage design
- Grafiske Elementer
- Illustration
- Koncept & Content Struktur
- Koncept Udvikling
- Logo Design
- Visuel Storytelling & Kommunikation
- Website
Udfordring
Anja henvendte sig til os og spurgte, om vi kunne hjælpe hende med at skabe og lancere hendes første produktlinje; et sæt udendørs legetøj til børn: “Gute Geister” (= Gode Spøgelser). Tre små figurer, der er sjove og skaber opmærksomhed om en mere respektfuld behandling af vores miljø. Produktdesign er ikke i sig selv vores kernekompetence, men vi var ivrige efter at tage udfordringen op og var sikre på, at vi kunne understøtte hendes vision med vores kreative tankegang og evner til at forme en unik og gennemtænkt oplevelse for de små og deres forældre.
Løsning
Vi har skabt designet til det udendørs-legetøj, som er mere end bare ren funktionalitet. De er tiltalende, inspirerende og tilskynder børns kreativitet. Desuden udviklede vi det sofistikerede og legende visuelle univers omkring Gute Geister til kommunikationen. Vi startede med logoet for selve brandet Ajzberg og logoet for produktet Gute Geister, for derefter at udvikle illustrationer, et unikt sæt ikoner, emballagedesign, hjemmeside og diverse andre materialer. Alt sammen pakket ind i et farverigt, uperfekt organisk look, der appellerer til målgruppen helt tiden med bæredygtighed i tankerne. Nu er vores spøgelsesvenner endelig ude i naturen, og vi var glade for, at vi kunne støtte Anja og hendes gode sag.
Første skridt i vores proces var at udvikle udseendet og følelsen af Gute Geister. Vi startede vores idéproces på et blankt lærred med klassiske skitser. At finde en ny måde at kombinere historien om vores søde karakterer med dens funktionalitet. Stadig legende og inspirerende, så børn kan skabe deres egne historier og en helt ny verden omkring legetøjet.
Det andet trin var at skabe 3D-modeller af legetøjet, for at definere formen og farverne. Bagefter blev modellerne 3D-printet for at teste formen, følelsen og anvendeligheden i virkelige tests med vores teammedlemmers børn. En af vores mange eksterne plusser forvandlede vores 3D-modeller til produktionsfiler, som vi delte ud til Anja til videre produktionsprocesser.
Tredje trin var at give historien en visuel identitet og sende vores hovedpersoner ud i deres egen genkendelige univers og skabe et visuelt sprog, der kunne bruges til indpakningen og den fremtidige kommunikation.